Alla inlägg den 10 december 2014

Av Tess - 10 december 2014 21:07

Plötsligt är man här, jag har fortfarande inte riktigt fattat att VI ska ha barn! Ja jag vet att jag är trög! Men iaf...

Tidigare har jag som bor i en liten by upplevt att folk tyckt att vi varit konstiga som inte har några barn när vi är över 30. Här förstår ni så har man inte så mycket mer för sig än att yngla av sig tidigt i livet. Jag tycker ifs inte att det är något fel med det heller, alla gör det som är rätt för dem. Men det kändes som folk undrade varför har ni inga barn? När jag gick igenom hela den fasen med barnlösheten så ville jag bara gå in i ett mörkt rum och gråta varje gång någon ställde frågan "Ska inte ni skaffa barn snart?". Men nu när jag faktiskt väntar barn och berättar för nån att jag är gravid så frågar de om det är det första barnet. Jag svarar "ja det är första, du förstår att vi har haft lite problem att bli gravida". Min önskan för alla där ute som kämpar att bli gravida är att folk blir lite mer medvetna om att det inte är så lätt för alla att skaffa barn. Skaffa barn - vilket dåligt uttryck! Det är ju inte så lätt som det låter! Nej jag vill att folk ska bli medvetna att PCO/PCOS finns och vad det innebär. Man ska inte behöva sitta och skämmas för att man har diagnosen. Det är ju ingen som kan rå för att man har den och är inget man vakt själv direkt. Om folk blir medvetna om diagnosen så kanske det blir mindre tabu och skämmigt att vara öppen med sina problem. För PCO/PCOS är vanligare än man tror! Jag har många i min bekantskapskrets som känner nån som har PCO/PCOS och det har jag upptäckt nu när jag orkar vara mer öppen med att jag har diagnosen.

Så hur känns det då att vara 32 år och vänta sitt första barn? Jag tycker att det känns fantastiskt! Vi är och har varit redo för att ta det här steget i ett par år så det känns helt j*vlar underbart! Jag sa det senast till min kollega idag, att vi befunnit oss i nåt limbo de senaste åren. Vi har inte tillhört de med barn och inte heller de som varit ute och partajat, nej vi har befunnit oss mitt emellan. Men snart är det vår tur att prata sönder folk om våra småbarnsproblem och jag längtar så! Visst kommer det att innebära mkt oro och vakna nätter men vi är redo! Nu ska allt bara fortsätta att gå bra med graviditeten <3

Ovido - Quiz & Flashcards